Uz neilgu laiku blogā biju ievietojis kādu
video, kurā bija dzirdamas sarunas pa rāciju. Tā kā bija dzirdams ļoti daudz
rupju vārdu, kas skan ēterā, šo video izņēmu ārā. Tomēr pa šo neilgo laiku kāds
lasītājs paspēja uzdot jautājumu – vai rācija ir obligāts nosacījums katrā
mašīnā, vai tā ir tikai tāda šoferu izklaide? Tad nu mazliet par šo tēmu.
Nē, obligāts
nosacījums tas nav, bet arī par izklaidi es to nenosauktu. Rācija,
manuprāt, ir liels palīgs šoferu darbā.
Te gan uzreiz jāpiebilst, ka šīs nav tādas rācijas kā Štirlicam, no Berlīnes ar
Maskavu sazināties neizdosies! Sazināšanās rādiuss vidēji ir ap 5 kilometri.
Var būt arī nedaudz tālāk, tas viss ir atkarīgs no rācijas un antenas
kvalitātes un regulēšanas. Lielajam vairākumam šo rāciju ir 40 kanāli, tad nu
lai sazinātos savā starpā, abiem runātājiem ir jābūt uz viena kanāla. Tāpat šo
sarunu dzird arī pārējie kas ir uz šī kanāla un atrodas normālā aizsniedzamības
rādiusā. Latvieši lieto 13.kanālu, oi, piedodiet, mašīnas ar LV numuriem lieto
13. kanālu, jo kā jau it visur, liela daļa sarunu šeit dzirdamas krievu valodā.
To nevarētu teikt par igauņiem, kas lieto 7.kanālu vai leišiem 12.kanālā, tur
krievu valodu var sastapt pavisam reti. Vēl, no man zināmajiem, ir 19. kanāls,
kuru lieto poļi un 15.kanāls, kuru lieto krievi, baltkrievi un ukraiņi.
Tad nu par
pielietojumu. Protams, pirmais, kas visiem nāk prātā, ir ziņas par policijas
vai transporta inspekcijas kontrolēm.
Jā, tā tiešām arī ir, šīs ziņas ir pirmās, kas tiek nodotas citiem un
izplatās ļoti ātri. Bet tas jau nav nekāds noslēpums pašiem policistiem, viņi
to ļoti labi zin, viņu mašīnās arī ir šīs rācijas un viņi dzird šīs sarunas.
Taču ir arī
vel daudz un dažādas situācijas, kad rācija nāk talkā, nu kaut vai palīdzība uz
ceļa. Nu piemēram – man izšauj riepa (tpu,tpu, tpu, nav jau labi tā piesaukt!),
bet ar parasto riteņatslēgu nevaru dabūt vaļā un man nav līdzi tā saucamās
“gaļasmašīnas”, nu tādas kā riteņu skrūvēšanas palīgierīces. Tā vietā, lai
stāvētu uz ceļa, “balsotu”, un turētu nost tās mašīnas, kuriem arī varētu nebūt
tās atslēgas, es saucu palīgā pa rāciju un izsaku savu vajadzību! Tak jau kāds
atsauksies un palīdzēs man to riteni dabūt vaļā. Pat varu pastāstīt piemēru no
savas pieredzes. Reiz man Lietuvā izšāva divas piekabes riepas, ne reizē, bet
pa vienai. Izšāva viena, samainīju, izšāva otra. Jau vakars , tumsa, nezinu, ko
darīt, stāvu ceļa malā uz avarijkām, prātoju, kur varētu būt kāda vieta tuvumā,
lai no ceļa varētu nolīst nost. ( tas bija aiz Kedaiņiem, netālu no Klaipēdas –
Kauņas bāņa.) ik pa laikam kāds rācijā pajautā – kas noticis, varbūt ko
palīdzēt? Nu stāstu savu bēdu stāstu šiem –izšāva divas, bet rezerves ta viena!
Nebija ilgi jāgaida, drīz vien kāds piedāvāja – es tev iedošu savas piekabes
rezerves riepu, lai vari tikt līdz kādam parkingam, vismaz pa nakti nebūs uz
ceļa jāstāv! Tā arī notika, viņš apstājās, palīdzēja man pārskrūvēt riteni un
tad abi braucām līdz Kauņai, nostājāmies normālā parkingā. Tā kā jau bija
nakts, tad šis arī izdomāja, ka paliks pa nakti tur pat, un no rīta, pa gaismai,
varēsim mierīgi noskrūvēt viņa riteni un atlikt vietā. Tā arī darījām, no rīta
pārlikām viņa rezerves riteni vietā, viņš devās tālāk, bet es zvanīju šefam,
lai šis organizē man riepas. Ja godīgi, esmu jau piemirsis tā šofera vārdu (jo
tas jau bija kādus padsmit gadus atpakaļ), bet šad un tad viņu ar pateicību
atceros!
Tāpat ļoti
bieži rācija tiek izmantota kraušanās adresu meklējumos. Nu tas gan vairāk mūsu
un mums tuvējās valstīs. Rīgā jau bieži dzird kādu prasām adresi, tak vienmēr
kāds atrodas kas izstāsta, vai pat brauc tajā virzienā un aizvelk līdzi.
Var jau būt,
ka to var saukt par izklaidi, bet bieži rācija tiek izmantota, lai vienkārši
parunātos ar kolēģiem. Visvairāk to izmanto nakts pārbraucienos miega
dzenāšanai. Tad var papļāpat ar reizē braucošajiem tajā pašā virzienā da par
jebko, par darbu, dzīvi, politiku utt un miegs vismaz nenāk.
Ak jā, man
tas šobrīd nav aktuāli, bet kādreiz, kad vēl braukāju uz Krieviju, arī
robežsargi izmantoja rāciju, lai sauktu talonu numurus, kuri iet iekšā robežā.
Nezinu, vai joprojām tā notiek, būs jāuzjautā kādam.
Lai nu kā,
to iespēju daudz, man jau grūti iedomāties dzīvi bez rācijas. Ne par velti to
ir sapratuši arī jauno auto tirgotāji, jo montē iekšā rācijas jaunajām mašīnām.
Pie mums vēl maz, bet Polijā arī ļoti daudziem vieglajiem redz rāciju antenas
uz jumta. Nav jau tur nekas sarežģīts, var jau to nemontēt iekšā panelī, noliec
kaut kur starp sēdeļiem, strāvu paņem no piepīpētāja, magnētisko antenu uz
jumta un gatavs! Izmaksas varētu būt kaut kur ap 100eur, sen neesmu cenas
pētījis!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru