30.10.16

Rācija.


   Uz neilgu laiku blogā biju ievietojis kādu video, kurā bija dzirdamas sarunas pa rāciju. Tā kā bija dzirdams ļoti daudz rupju vārdu, kas skan ēterā, šo video izņēmu ārā. Tomēr pa šo neilgo laiku kāds lasītājs paspēja uzdot jautājumu – vai rācija ir obligāts nosacījums katrā mašīnā, vai tā ir tikai tāda šoferu izklaide? Tad nu mazliet par šo tēmu.
Nē, obligāts nosacījums tas nav, bet arī par izklaidi es to nenosauktu. Rācija, manuprāt,  ir liels palīgs šoferu darbā. Te gan uzreiz jāpiebilst, ka šīs nav tādas rācijas kā Štirlicam, no Berlīnes ar Maskavu sazināties neizdosies! Sazināšanās rādiuss vidēji ir ap 5 kilometri. Var būt arī nedaudz tālāk, tas viss ir atkarīgs no rācijas un antenas kvalitātes un regulēšanas. Lielajam vairākumam šo rāciju ir 40 kanāli, tad nu lai sazinātos savā starpā, abiem runātājiem ir jābūt uz viena kanāla. Tāpat šo sarunu dzird arī pārējie kas ir uz šī kanāla un atrodas normālā aizsniedzamības rādiusā. Latvieši lieto 13.kanālu, oi, piedodiet, mašīnas ar LV numuriem lieto 13. kanālu, jo kā jau it visur, liela daļa sarunu šeit dzirdamas krievu valodā. To nevarētu teikt par igauņiem, kas lieto 7.kanālu vai leišiem 12.kanālā, tur krievu valodu var sastapt pavisam reti. Vēl, no man zināmajiem, ir 19. kanāls, kuru lieto poļi un 15.kanāls, kuru lieto krievi, baltkrievi un ukraiņi.
Tad nu par pielietojumu. Protams, pirmais, kas visiem nāk prātā, ir ziņas par policijas vai transporta inspekcijas kontrolēm.  Jā, tā tiešām arī ir, šīs ziņas ir pirmās, kas tiek nodotas citiem un izplatās ļoti ātri. Bet tas jau nav nekāds noslēpums pašiem policistiem, viņi to ļoti labi zin, viņu mašīnās arī ir šīs rācijas un viņi dzird šīs sarunas.
Taču ir arī vel daudz un dažādas situācijas, kad rācija nāk talkā, nu kaut vai palīdzība uz ceļa. Nu piemēram – man izšauj riepa (tpu,tpu, tpu, nav jau labi tā piesaukt!), bet ar parasto riteņatslēgu nevaru dabūt vaļā un man nav līdzi tā saucamās “gaļasmašīnas”, nu tādas kā riteņu skrūvēšanas palīgierīces. Tā vietā, lai stāvētu uz ceļa, “balsotu”, un turētu nost tās mašīnas, kuriem arī varētu nebūt tās atslēgas, es saucu palīgā pa rāciju un izsaku savu vajadzību! Tak jau kāds atsauksies un palīdzēs man to riteni dabūt vaļā. Pat varu pastāstīt piemēru no savas pieredzes. Reiz man Lietuvā izšāva divas piekabes riepas, ne reizē, bet pa vienai. Izšāva viena, samainīju, izšāva otra. Jau vakars , tumsa, nezinu, ko darīt, stāvu ceļa malā uz avarijkām, prātoju, kur varētu būt kāda vieta tuvumā, lai no ceļa varētu nolīst nost. ( tas bija aiz Kedaiņiem, netālu no Klaipēdas – Kauņas bāņa.) ik pa laikam kāds rācijā pajautā – kas noticis, varbūt ko palīdzēt? Nu stāstu savu bēdu stāstu šiem –izšāva divas, bet rezerves ta viena! Nebija ilgi jāgaida, drīz vien kāds piedāvāja – es tev iedošu savas piekabes rezerves riepu, lai vari tikt līdz kādam parkingam, vismaz pa nakti nebūs uz ceļa jāstāv! Tā arī notika, viņš apstājās, palīdzēja man pārskrūvēt riteni un tad abi braucām līdz Kauņai, nostājāmies normālā parkingā. Tā kā jau bija nakts, tad šis arī izdomāja, ka paliks pa nakti tur pat, un no rīta, pa gaismai, varēsim mierīgi noskrūvēt viņa riteni un atlikt vietā. Tā arī darījām, no rīta pārlikām viņa rezerves riteni vietā, viņš devās tālāk, bet es zvanīju šefam, lai šis organizē man riepas. Ja godīgi, esmu jau piemirsis tā šofera vārdu (jo tas jau bija kādus padsmit gadus atpakaļ), bet šad un tad viņu ar pateicību atceros!
Tāpat ļoti bieži rācija tiek izmantota kraušanās adresu meklējumos. Nu tas gan vairāk mūsu un mums tuvējās valstīs. Rīgā jau bieži dzird kādu prasām adresi, tak vienmēr kāds atrodas kas izstāsta, vai pat brauc tajā virzienā un aizvelk līdzi.
Var jau būt, ka to var saukt par izklaidi, bet bieži rācija tiek izmantota, lai vienkārši parunātos ar kolēģiem. Visvairāk to izmanto nakts pārbraucienos miega dzenāšanai. Tad var papļāpat ar reizē braucošajiem tajā pašā virzienā da par jebko, par darbu, dzīvi, politiku utt un miegs vismaz nenāk.
Ak jā, man tas šobrīd nav aktuāli, bet kādreiz, kad vēl braukāju uz Krieviju, arī robežsargi izmantoja rāciju, lai sauktu talonu numurus, kuri iet iekšā robežā. Nezinu, vai joprojām tā notiek, būs jāuzjautā kādam.

Lai nu kā, to iespēju daudz, man jau grūti iedomāties dzīvi bez rācijas. Ne par velti to ir sapratuši arī jauno auto tirgotāji, jo montē iekšā rācijas jaunajām mašīnām. Pie mums vēl maz, bet Polijā arī ļoti daudziem vieglajiem redz rāciju antenas uz jumta. Nav jau tur nekas sarežģīts, var jau to nemontēt iekšā panelī, noliec kaut kur starp sēdeļiem, strāvu paņem no piepīpētāja, magnētisko antenu uz jumta un gatavs! Izmaksas varētu būt kaut kur ap 100eur, sen neesmu cenas pētījis!

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana