17.11.12

Kā kļūt par tālbraucēju?



Vērojot bloga apmeklējuma statistiku, esmu secinājis, ka,  izņemot pastāvīgos sekotājus, lielākā daļa apmeklētāju šeit iegriežas caur google meklētāju. Un ļoti bieži atslēgas vārdi ir „kā kļūt par tālbraucēju” vai „cik ilgi jāmācās par tālbraucēju”. Tas liek aizdomāties...
 Cik man zināms, neviena skola šādu specialitāti nesagatavo. Viss, kas tam nepieciešams, ir CE kategorijas autovadītāja apliecība un no 2014.gada obligāti vajadzēs 95. koda apliecību. Kā iegūt CE, domāju, ka sīkāk varu neiedziļināties, 95-tajam reizi piecos gados jāiziet speciāli kursi. It kā jau vienkārši.  Kā piemēru varu mazliet atskatīties, kā es esmu nonācis līdz „šādai dzīvei”. Un varbūt dot kādu noderīgu padomu tiem, kas vēl par to tikai domā...
Pēc izglītības esmu automehāniķis, beidzis Priekuļu Lauksaimniecības Tehnikumu (tā tas saucās tajā laikā) specialitātē „automobīļu tehniskā apkope un remonts”. Tā ka zinu, kas lācītim vēderā un kurš ritenis stāv uz vietas, kad mašīna griežas pa kreisi!
Kā jau daudzi, par šo darbu biju domājis jau sen, bet dzīvē viss notika savādāk, kamēr, beidzot viss it kā iegrozījās tā, ka paziņa, kas pats jau brauca, pierunāja pamēģināt. Arī ģimene tam piekrita, jo ar tiem darbiem tajā laikā bija kā bija, attiecīgi arī finansiālais stāvoklis bija nekāds. Atkāpjoties no tēmas, uzreiz jāpiebilst, ka ģimenes spratne un pacietība ir 80% no šā darba. Jo dzimšanas dienas un citus svētkus bieži nākas svinēt tad, kad esi mājās, nevis tad, kad ir īstais datums un arī citi darbi, kas būtu jāpadara pašam, tiek novelti uz daudz trauslākiem pleciem. Par to varu teikt lielu PALDIES savējiem!
Mana pirmā mašīna bija veca un nodzīta, gandrīz katru dienu kaut kas bija jāremontē. Nopriecājos, ka mani pieņēma barbā, neesot pieredzei. Tikai vēlāk sapratu, ka nevienu normālu šoferi pierunāt uz šo mašīnu nevarētu. Lai nu kā, iesākumam likās gana labi, reisoju uz Tallinu un atpakaļ, piedevām vēl labi apguvu Rīgu, jo nācās izvadāt preces pa lielveikaliem. Pēc pusgada atbrīvojās vieta uz labākas mašīnas un nu es devos pirmajā reisā uz Poliju. Mašīnā nebija ne rācijas, ne navigācijas, pat kartes nevienas! Nu neko pamazām apguvu vienu zemi pēc otras. Galvenais nebaidīties kaut ko nezināt, vienmēr jau var atrast kādu, kam paprasīt padomu. Kā krievi saka „mēle līdz Kijevai aizvedīs”!
Ja par tēmu „cik ilgi jāmācās”, tad varētu teikt, ka ilgi. Braucu jau astoto gadu, bet joprojām neņemos apgalvot, ka visu zinu, arvien nākas apgūt jaunas lietas. „Mūžu dzīvo, mūžu mācies!”
Tiem, kas prāto mesties ar galvu šajā atvarā, ieteiktu vispirms atrast kādu radu, draugu vai paziņu, kurš strādā šajā darbā un vienkārši aizbraukt līdzi reisā. Tad jau varēs saprast, vai tas der vai nē. Zinu, ka tā ir bijis, pēc viena reisa līdzi, uzreiz pateica – nē, tas nav priekš manis! Un ja saprot, ka der, tad jau divatā braucot, vislabāk var apgūt šā darba vissīkākās nianses, lai jau nebūtu jāmācās no savām kļūdām, kas, bieži vien, var dārgi izmaksāt!
Atbildēšu arī uz dažiem jautājumiem no iepriekšējām tēmām.
Degvielas pirkšanai ir speciālas degvielas kartes, tas nozīmē, ka ar lielām naudām kabatās apkārt nav jāstaigā. Ceļu maksām tiek dota līdzi skaidra nauda, vai arī uzlikta uz bankas kartes, tas viss atkarīgs no tā uz kurieni brauc un kā ir iespējams norēķināties. Kādreiz jau var sanākt ieguldīt arī savu naudu, bet tas viss tiek atmaksāts.
Par Polijas ceļu maksām visprecīzāk var atrast šeit.te ir gan izcenojumi, gan kartes, gan arī kalkulatori, ar kuriem var izrēķināt maksu par ieplānoto maršrutu.
Runājot par algu – tik plašā publiskā telpā konkrētus ciparus nesaukšu. Varu tikai pastāstīt samaksas principus. Ir firmas, kurās maksā par nobrauktiem kilometriem, bet tas nav izdevīgi, ja brauc uz Krieviju. Tad to km salasās mazāk vienādā laika posmā, kā tas būtu, braukājot uz Eiropu, jo daudz laika tiek zaudēts uz robežas un muitās. Mums maksā attiecīgu procentu no tā saucamā „frakta” par attiecīgo kravu. Un vēl jau bieži vien ir jāņem vērā daži citi apstākļi, kas runā par labu vai sliktu konkrētajai firmai, kurā strādā,  santīmos jau visu nevar sarēķināt!

19 comments:

  1. paldies, Jančuk!
    Tieši šī sadaļa mani interesē viss vairāk, jo es līdz Tavam blogam esmu nokļuvis tieši tā t.b. caur Google:)
    Lēnām viss virzās uz priekšu, vēl tāds jautājums..redzi, gads ir jānovizinās ar pliku C + kods, ir doma sākt startēt pie friču darba devējiem, jo algas lielākas+labāki darba apstākļi,bet šambrīžam, tas tīri teorētiski, kā ir dzīvē, to redzēs vēlāk..
    Ko saki, vai šī doma ir jēdzīga, vai labāk praksi iegūt LV uz vietas..interesē tīri Tavas domas?

    Uldis

    AtbildētDzēst
  2. Paldies par rakstu, man jautājums vai var tev ko jautāt izmantojot e-pastu? Ir doma kāpt uz fūru, bet ir daudzas lietas, kurās būs ļoti nepieciešams zinoša cilvēka atbalsts. Atsūti man ko, lai redzu tavu e-pastu.
    Man ir: normaals89@inbox.lv

    AtbildētDzēst
  3. Labdien Jāni!!!! Tavi raksti ir vienkārši super!!! Pats lēnām kārtoju tiesības uz visām nepieciešamajām kategorijām. Ir jau C un 95 kods, palika tikai E. Gribu tev jautāt padomu, kuras firmas Latvijā ņem darbā par tālbraucējiem bez pieredzes??? Varbūt vari kādu firmu ieteikt??? Kaut ko zinu par Kreisu, viņji visu laiku liek sludinājums ka pienjem bez pieredzes, bet pazinja teica, ka viņji meklē iemeslu kā ieturēt no tevis algu, par neekonomisku braukshanu un tamliidziigi. Un kā vispār firmas nepiechakarē ar atalgojumu maksā laicīgi??? Darbs saprotu ka ir ljoti grūts, bet cik apmēram Latvijas firmās var nopelniit??? Zinu ka tādi jautājumi interesē daudzus iesācējus. Ja Tev nav grūti, gaidīšu atbildes uz jautājumiem uz e mailu oxygen1983@inbox.lv Iepriekš paldies!!!

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Sveiki!
      Mani interesē tieši tas pats. It kā atradu vienu piedāvājumu, un varbūt jau nākamnedēļ izmēģināšu, bet gribas uzzināt ko vairāk par visu šo padarīšanu.
      Mans e-pasts maikls5@inbox.lv
      Arī ir interese, par to vai ir iespēja izbraukt kādu apli līdz vai arī braukt pa diviem?

      Dzēst
  4. Labprat tiktu kada ekipaza un pastazetos talbrauceja amata pa eu,ari anglijas celi nav svesi! Ja ir kadi piedavajumi tad rakstat cork28@gmail.com

    AtbildētDzēst
  5. Raksti tiešām ir ļoti labi. Varbūt vari pastāstīt arī par Krievijas vīzu kārtošanu? Cik ilgi derīgas, cik maksā utt.

    AtbildētDzēst
  6. Paldies.
    Starp citu tagad jau ir planshetdatori un visaadas navigaacijas taadel domaaju ja auto nav iebuuveets vai kaa tad ja iisti nezini kaa tikt no A uz B tad vai aiznemties vai nopirkt to karti, navigaaciju. Bet tas nu taa!
    Bet daudzi jau sakot kad taalbrauceeja profesija nav no vieglaakajaam, bet tad jau redzes...
    :-)

    AtbildētDzēst
  7. Autoskola Fortūna piedāva profesionalo kategoriju 95.koda nodarbības . Apmācības notiek Rīga un Rīgas nov. Apmācībumaksa 50,00 Ls
    Adrese ; Pāles iela 9
    tel : 67516388
    mob : 28836837

    AtbildētDzēst
  8. Labdien!
    Vēlos uzzināt kas ir jāņem līdzi kā līdzbraucējam? Ir interese par šo profesiju.
    Varētu iformāciju atsūtīt uz janis186@inbox.lv

    AtbildētDzēst
  9. Reiss LV DE LV lasītā krava EUR 350 ar autovedēju skaitas laba alga vai ne visai? Esmu jauniņais tajā visā procesā.

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Ja Tu to reisu izbrauc pa nedēļu, tad jau kā priekš jauniņā būs gana labi, ja brauksi visu mēnesi, tad ne tik labi ;)
      Bet, ja nopietni, kā var izvērtēt tikai pēc šīs vienas frāzes. Vai tā ir pamatalga un no tā vēl nost nodokļi, vai tas ir komandējums un tad vēl būs alga plusā un vēl tak ir visādi citi apstākļi, kas jāņem vērā!
      Un - galu galā, kas vienam ir daudz, otram maz!

      Dzēst
    2. Tas ir tīrais ienākums uz rokas. Varētu teikt akorda alga par reisu bez kādiem nodokļiem un komandējuma. Man vnk kaimiņš piedāvāja haltūru lai aizvietotu, CE man ir, kāpēc nē. Reiss it kā nedēļu. Nu kaut kā tā. Vienreiz biju līdz aizbraucis, tagad pašam jābrauc.

      Dzēst
  10. Autoskola Eksperts apmāca arī C, CE kategorijas http://autoskola-eksperts.com/

    AtbildētDzēst
  11. Kādas ir iespējas Latvijā par tālbraucēju sievietei? Kā pret šādu faktu izturas citi šoferi?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Uzskatu, ka ir pilnīgi iespējams, ka sieviete strādā šajā profesijā. Ar pastiprinātu uzmanību savā virzienā gan, droši vien, būs jārēķinās, bet tai nevajadzētu būt problēmai. Eiropā sievietes pie smagās mašīnas vai autobusa stūres var sastapt itin bieži. Arī Latvijā zinu vairākas, kas brauc.

      Dzēst
  12. Noskaidro vairāk par b kategoriju - http://bkategorija.com/

    AtbildētDzēst
  13. Sveiks varbūt man arī vari ieteikt kur var atrast darbu bez pieredzes pašlaik kārtoju E kat Paldies Ugislusis81@inbox.lv

    AtbildētDzēst
  14. Pieprasītākās un labākās autoskolas Rīgā - http://autoskolas-riga.lv

    AtbildētDzēst